Imobiliare: Tot ce trebuie să știi când vrei să vinzi sau să cumperi
Atenție: Informațiile oferite sunt simplificate, având titlu informativ!
Dacă vrei să cumperi sau să vinzi un bun imobil (apartament, casă sau teren)
1. Contractul se încheie/semnează NUMAI la notariat
Întreabă notarul tot ceea ce vrei să știi în legătură cu încheierea contractului,
are obligașia legală de a consilia părțile
2. Citește contractul cu atenție, acesta trebuie să cuprindă:
- descrierea: numărul de camere și care sunt acestea, suprafața utilă și cea construită,
numărul cadastral și se precizează adresa exactă,
- modul în care proprietarul l-a dobandit (l-a moștenit, l-a cumpărat, i s-a donat)
- prețul apartamentului (în cifre și în litere),
- modalitatea de plată (prin credit, virament bancar etcși
- moneda în care se va plăti (în lei, în euro, etc).
3. Acte necesare vânzare (încheierea unui contract de vanzare cumparare):
- acte de identitate părți (vânzător și cumpărător), certificatele de căsătorie (dacă este cazul),
procură de reprezentare (dacă este cazul) ;
- acte de proprietate asupra imobilului (contract vânzare, contract de donație, proces-verbal de
predare-primire, dovada de achitare integrală a prețului, hotărâre judecătorească definitivă, titlu de
proprietate, certificat de moștenitor, etc.);
- documentația cadastrală (fișa bunului imobil și planul de amplasament, respectiv planul releveu) și
încheierea de intabulare în cartea funciară;
- certificat fiscal pe numele proprietarului, eliberat de Direcția de impozite si taxe locale de unde
aparține imobilul, din care să rezulte că proprietarul este la zi cu plata impozitului;
- certificatul de performanță energetică, eliberat de un auditor energetic atestat;
- adeverința eliberată de asociația de proprietari sau locatari care sa arate situația restanțelor față de
asociație (întreținere, cheltuieli, reparații, cheltuieli comune etc.) în cazul apartamentelor
- ultimele facturi și dovada plăților pentru utilitățile aferente imobilului (gaze, lumină, tv etc)
4. Obligațiile vânzătorului:
- obține/plătește documentele necesare vânzării (documentația cadastrală, certificat fiscal,
certificatul de performanță energetică,
- plătește impozitul către stat pentru suma obținnută din vânzare
- impozitul este de 3% dacă deținea bunul de mai puțin de 3 ani.
- impozitul este de 1% dacă deținea bunul de mai mult de 3 ani.
- plătește comisionul către agenția imobiliară care l-a ajutat să vândă bunul (între 1- 5% așa cum a
realizat contractul)
- predă bunul cumpărătorului.
5. Obligațiile cumpărătorului
- preia bunul,
- plătește: prețul bunului (trebuie să faci dovada plății)
taxele notariale (onorariul notarului),
taxa de intabulare (0.15% din prețul bunului) notarul înscrie bunul pe numele noului
cumpărător după încheierea contractului,
intabularea o face notarul în aproximativ 30 de zile de la semnarea contractului
- în unele situații, comisionul agenției imobiliare
6. Antecontract de vânzare-cumpărare
(dacă nu ai toți banii să cumperi – încă nu este aprobat creditul spre exemplu sau dacă vânzătorul nu
are încă toate documentele necesare)
- se încheie la notariat,
- se încheie pentru a fi sigur că bunul nu va fi vândut altcuiva,
- viitorul cumpărător plătește un avans (pentru a fi sigur că proprietarul nu îl va vinde unei alte
persoane),
- se va preciza suma primită de cumpărător și diferența rămasă de plătit (care se plătește la
momentul încheierii contractului de vânzare – cumpărare)
- termenul până la care se va încheia contractul de vânzare – cumpărare,
- se precizează ce se întâmplă dacă părțile nu își respectă promisiunile (de a vinde/de a
cumpăra)
7. ATENȚIE!!!
– Nu plăti un avans mare, taxele notariale este posibil să se plătească la suma totală a bunului și poți
plăti taxa de 2 ori,
- stabilește clar în ce condiții poți pierde avansul dat (de obicei când nu mai vrei să închei contractul
de vânzare cumpărare – te-ai răzgandit, nu mai ai banii necesari, alte asemenea),
- dacă prețul este în valută, stabilește cursul de schimb la care vei face plata,
- verifică dacă schița bunului corespunde cu ce este în realitate, este posibil ca proprietarul că fi
realizat modificări și să nu fi actualizat documentele de la cadastru,
- verifică dacă proprietarul a fost de acord cu viitoare reparații ale blocului, spre exemplu (izolație
terasă, înlocuit instalații, consolitsare imobil), cheltuieli pe care vei fi nevoit să le plătești ulterior,
- dacă vrei să cumperi un teren pe care îți vei construi o casă:
- solicită de la primăria localității un certificat de urbanism de informare (este posibil ca pe
terenul respectiv să treacă unele conducte ce nu permit construcția de imobile),
- verifică regimul de construire și dacă există utilități,
- dacă vrei să il plătești cu ajutorul unui credit, nu toate băncile acceptă ipotecă pe teren,
8. Înregistrează bunul imobil cumpărat (apartament, casă sau teren) pe numele tău
- ai un termen de 30 de zile de la semnarea contractului de vânzare – cumpărare,
- mergi la Primăria/direcția locală de taxe și impozite din localitatea de unde ai cumpărat bunul,
- documente necesare: - contractul de vânzare – cumpărare (copie +original),
- cartea de identitate în original pentru toți proprietarii (certificat de căsătorie,
dacă este cazul),
- releveu (schița) - copie +original,
- certificat energetic - copie+original
- vei completa o declarație de impunere (de obicei o găsești la ghișeu)
Documentele pot fi depuse și de o altă persoană decât proprietarii, caz în care estte necesară procură notarială (original sau copie legalizată).
Comments